ایران آنلاین / در ۱۱ مهر ماه بود که خبر پایان پشتیبانی از سرویس استریم موسیقی Groove Music مایکروسافت به علت عدم توانایی در پاسخگویی به خواسته های طرفداران را منتشر کردیم. همچنین اعلام پایان کار پلتفرم ویندوز موبایل در ۱۳ مهر ماه توسط ردموندی ها، مهر تأییدی بر آخرین نفس های این سیستم عامل بود. از سوی دیگر در بخش سخت افزاری نیز تولید مایکروسافت بند (بررسی دیجیاتو) برای همیشه متوقف شد.


به نظر می رسد که این شرکت به دنبال هدایت کسب و کار خود در جهت درآمد بیشتر است؛ ولی آیا این تصمیمات موجب نا امیدی طرفداران خواهد شد؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.


با وجود تلاش های مایکروسافت، Groove Music هیچگاه به اندازه Apple Music و Spotify محبوب نشد


لازم است یادآوری کنیم که سرویس موسیقی مایکروسافت به صورت پیش فرض همراه با ویندوز ۱۰ ارائه شد، و اگرچه توقف پشتیبانی از آن بسیاری از کاربران را ناامید ساخت، ولی هیچگاه به اندازه Spotify یا Apple Music محبوب نشد. لذا از دید مایکروسافت توقف پشتیبانی آن منطقی به نظر می رسد. از سوی دیگر تمرکز بر سرویس ابری آژور و آفیس ۳۶۵ در سال های اخیر به کسب درآمد مطلوب ردموندی ها کمک شایانی کرد و این در حالی بود که در همین دوران فروش ویندوز رکود نسبی را تجربه می کرد و بخش سخت افزاری نیز مدام در افت و خیز بود.


 


 


 


مایکروسافت با ارجحیت دادن سود دهی نسبت به مشتریان، حس عدم امنیت را به طرفداران القا می کند


در این راستا «مارک هَچمن» (Mark Hachman) دبیر ارشد مجله معتبر PC World معتقد است: «این اولین بار نیست که مایکروسافت کسب و کار خود را نسبت به مشتریان در ارجحیت قرار می دهد و همین مسئله موجب می شود کاربران در استفاده از خدمات آنها احساس امنیت نکنند». همچنین به نظر او این شرکت گاهی دو قطبی عمل می کند. به عنوان نمونه می توان به سرفیس اشاره کرد که بیش از اینکه به منظور سوددهی عرضه شود، تلاش می کند با طراحی چشمگیر، طرفداران را جذب کرده و راضی نگه دارد.


به عقیده آقای هَچمن، مایکروسافت به صورت بی وقفه در تلاش است که به سوی گسترش خدمات سازمانی خود حرکت کند و این موضوع موجب آسیب پذیری بخشی از مشتریان عادی می شود. البته در این مورد باید Xbox را به عنوان یک استثنا در نظر گرفت؛ زیرا ردموندی ها همچنان بر آن تمرکز کرده اند و به نظر می رسد که این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد.


 


 


 


در برخی از قسمت های مایکروسافت از جمله بخش بازی، هنوز روزنه های امیدی از اهمیت دادن به طرفداران به چشم می خورد


از سوی دیگر فراموش نکنیم که وقتی که ساتیا نادلا به سمت مدیر عاملی مایکروسافت منصوب گشت، در مقابل فشارهایی که برای فروش Xbox و موتور جستجوی Bing به او وارد می شد، مقاومت کرد و اظهار نمود که Xbox و بازی، بخشی از ذات اصلی ویندوز و طبیعتاً مایکروسافت است. تصمیم خرید شرکت موجانگ، سازنده بازی پر طرفدار ماینکرفت، با مبلغ ۲٫۵ میلیارد دلار از سوی نادلا گواهی بر این ادعاست که او هنوز به فکر بخشی از طرفداران شرکتش است. در عین حال به نظر می رسد با توجه به سود دهی کنونی بینگ، عدم فروش این موتور جستجو نیز تصمیم درستی بوده و البته در نهایت به نفع کاربران تمام شده است. همچنین ویندوز در سال های اخیر به عنوان یکی از اصلی ترین پلتفرم های گیمرها بوده و احتمالاً در آینده نیز این جایگاه خود را حفظ کند.


در نهایت به نظر می رسد تحت مدیریت نادلا، برخی از بخش های کسب و کار مایکروسافت که توانایی رقابت با سایرین را ندارند، به مرور از بین رفته و حذف می شوند؛ در حالی که در قسمت های دیگر (از جمله بخش گیمینگ) همچنان نشانه هایی از اهمیت به طرفداران به چشم می خورد. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا احساس می کنید مایکروسافت به مرور قصد دارد شما را تنها بگذارد؟/ دیجیاتو

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما