• تاریخ : ۵ام شهریور ۱۳۹۶
  • موضوع : سی ام اس


ایران آنلاین / اما چیزی که رویداد امسال را از دوره‌های قبل متفاوت کرد، حضور پررنگ سیاستمداران بود. به هرحال امسال این رویداد فراتر از محلی برای دیدار بازی سازان و نمایش تریلر بازی‌های مختلف بود و شاید آن را بتوان اجتماعی زودهنگام برای انتخابات پیش روی این کشور دانست.


حضور ۹۷ کشور در کلن

رویداد گیمزکام، از نظر تعداد جمعیت شرکت کننده، بعد ازE3 به‌عنوان بزرگ‌ترین کنوانسیون فناورانه بازی‌های رایانه‌ای در غرب محسوب می‌شود. امسال این نمایشگاه با شعار «فقط بیایید با همدیگر بازی کنیم»، از ۲۳ آگوست آغاز شد و دیروز ۲۶ آگوست(۴ شهریور) به کار خود پایان داد. در این رویداد ۵روزه بین‌المللی، فعالان عرصه بازی‌های دیجیتال از بیش از۹۷ کشور جهان حضور به هم رساندند و درقالب آن، جدیدترین کنسول‌های بازی، سخت افزارهای مربوط به این حوزه و… را ارائه کردند. این نمایشگاه که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ با شعار «قهرمانان در ابعاد جدید» برگزار شد، همچنان ادامه دارد و هرسال هم بر تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده می‌شود. هرچند پیش از این نیز کم و بیش شاهد حضور برخی سیاستمداران در جریان برگزاری این رویداد بوده‌ایم ولی امسال با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آلمان، این حضور پررنگ‌تر شده است. آنچه مسلم است اینکه سیاستمداران، امسال راهی این نمایشگاه شدند تا به جوانان بیشتر نزدیک شوند و پیام‌های سیاسی خود را به گوش آنها و سایر بازدیدکنندگان این رویداد برسانند. البته این، تنها رویدادی نیست که سیاستمداران در آن حضور دارند و حالا دیگر در بیشتر وقایع فرهنگی، اقتصادی، هنری، دیجیتال و… رد پای بسیاری از آنها دیده می‌شود.

در رویداد امسال که کانادا میهمان افتخاری آن بود، نمایندگان سیاسی این کشور در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و آنگلا مرکل را که امید بسیاری به انتخاب مجدد برای این پست(برای چهارمین بار) دارد، همراهی می‌کردند. آنگلا مرکل که امسال نیز در معرض انتخاب مردم قرار دارد در این نمایشگاه حضور یافت؛ نمایشگاهی که غالب بازدیدکنندگان آن را جوانان بالای ۱۸سال تشکیل می‌دادند. هریک از این جوانان می‌توانند در سرنوشت آلمان نقش داشته باشند و برای آنگلا مرکل یک رأی بالقوه محسوب می‌شوند.



لزوم توجه به صنعت گیم در آلمان

«فلیکس فالک» یکی از فعالان حوزه فناوری و صنعت بازی‌سازی است که البته از گرایش سیاستمداران به این حوزه در نمایشگاه امسال بسیار خرسند است. وی که یکی از مدیران مجمع صنعت بازی‌های آلمان(BIU) است، ایده‌هایی ویژه درباره اینکه چه کارهایی می‌تواند در آلمان انجام شود تا صنعت بازی‌های ویدئویی در آینده بهبود یابد،دارد. وی در مصاحبه با دویچه وله، دیدار آنگلا مرکل و بسیاری از سیاستمداران دیگر را نشانه بسیار خوب و مهمی برای این صنعت دانست و گفت: این دیدارها این نوید را می‌دهد که آنها به اهمیت بازی‌های دیجیتال پی برده و دریافته‌اند که به آنها می‌توان همچون اقتصاد و فرهنگ توجه ویژه داشت.

وی گفت: هرچند سیاستمداران آلمان هنوز به اندازه کافی به این حوزه روی خوش نشان نداده‌اند ولی ما خوشحال هستیم که یکی از مهم‌ترین رویدادهای بزرگ جهان و بزرگ‌ترین نمونه در اروپا، به میزبانی آلمان برگزار می‌شود ولی وقتی به آلمان از نظر تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی یا پلتفرم‌های مربوط به آن، نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد. بی‌شک کشوری که سالانه میزبانی چنین رویدادی را به عهده دارد باید از مزایای آن بهره بگیرد و با توجه ویژه دولت، شاهد ظهور استعدادهای برتر و رشد این صنعت باشیم.

«فلیکس فالک» معتقد است این تغییر نگاه نشان می‌دهد که سیاستمداران از پتانسیل دنیای بازی‌های دیجیتال آگاه شده و آن را دریافته‌اند. اما واقعیت این است که کشورهایی همچون کانادا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا یا لهستان در این زمینه کاملاً از آلمان پیشی گرفته‌اند و تقریباً تمام تولیدکنندگان فعال در حوزه صنعت بازی‌های ویدئویی، از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کنند در حالی که در آلمان کوچک‌ترین کمکی به این افراد نمی‌شود و همین موضوع یکی از دلایل پیشرفت نکردن این صنعت در آلمان به حساب می‌آید. این فعال عرصه فناوری ادامه داد: به هر حال هر کمکی که به این بخش شود، در قالب مالیات به دولت بازگردانده می‌شود اما یک صنعت پا می‌گیرد. از نگاه وی، تأثیرات منفی نبود سرمایه‌گذاری در این حوزه، امروز کاملاً نمایان است و هرچند آلمان از بسیاری جهات از جمله صنایع مختلف همچون خودروسازی و… در جهان حرف‌هایی برای گفتن دارد اما وقتی پای تولید بازی‌های ویدئویی به میان می‌آید این وضعیت اصلاً رضایتبخش نیست چون تنها ۶درصد از صنعت این کشور را به خود اختصاص داده که رقم مناسبی نیست. وی اعتقاد دارد در حوزه بازی‌های رایانه‌ای تنها از خلاقیت جوانان استفاده نمی‌شود بلکه با واقعیت مجازی، تولید پردازشگرهای مربوط به لپ تاپ‌های ویژه بازی، گرافیک۴K و… می‌توان بر اقتصاد کشور نیز تأثیرگذار بود.



ورود خودروسازان به واقعیت مجازی

کمپانی فورد نیز امسال به جمع عرضه‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای در بزرگ‌ترین نمایشگاه بازی‌های ویدئویی اروپایی پیوست. Ford GT race car یک بازی ویدئویی ویژه این کمپانی است که درواقع شبیه ساز مسابقات اتومبیل رانی محسوب می‌شود و کاربر می‌تواند کاملاً احساس کند در میدان مسابقه قرار دارد به این ترتیب بخشی از هیجان رانندگان مسابقات فرمول یک و… را تجربه می‌کنند. درواقع این شبیه ساز مسابقات اتومبیل رانی از فناوری واقعیت مجازی استفاده می‌کند و با زدن عینک‌های ویژه آن به چشمشان می‌توانند دقیقاً در میدان مسابقه پا بگذارند. بخشی از بازی‌های روباتیک هم در غرفه مربوط به این کمپانی در معرض دید عموم قرار گرفت. قسمت بازی‌های واقعیت مجازی تنها به مسابقات اتومبیل رانی ختم نشد و بازدیدکنندگان توانستند با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی، احساس و لذت سقوط آزاد و استفاده از چتر نجات را نیز تجربه کنند درحالی که پای آنها از زمین جدا نشده است. یا اینکه سوار بر یک «رولر کوستر» شوند که صندلی‌های آن حرکت دارد؛ فکر کنید چقدر می‌تواند هیجان انگیز باشد. گفتنی است که کمپانی آئودی و وودافون هم امسال در این رویداد حاضر بودند.از دیگر کمپانی‌های حاضر در این نمایشگاه می‌توان به HP اشاره کرد که از HP Omen X، لپ تاپ ویژه بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی رونمایی کرد. لپ تاپ بازی HP Omen X اندازه‌ای حدود ۱۷اینچ دارد و قدرتمندترین لپ تاپ این کمپانی تا این تاریخ محسوب می‌شود. دارای ۳ پورتHDMI 2.0a است و کاربر می‌تواند حتی در انتخاب سخت افزارها هم دخالت داشته باشد و درنهایت، یک لپ تاپ کاملاً اختصاصی دریافت کند.

یک شرکت کره‌ای نیز از مانیتور ۴۹اینچی خود با رزولوشن ۳۸۴۰×۱۰۸۰ با نام CHG90رونمایی کرد و درواقع در نمایشگاه درخشش خاصی داشت و توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. قرار است سامسونگ نمونه کامل‌تر این مانیتور را در شو IFA 2017 که اول سپتامبر در برلین برگزار می‌شود به نمایش بگذارد.

امسال همچنین بخشی از این رویداد به eSports یا ورزش‌های الکترونیک اختصاص یافت که طی آن، بیش از ۱۰هزار تماشاگر به تشویق گروه‌های حاضر در مسابقات بازی‌های رایانه‌ای پرداختند. بازدیدکنندگان از هدست‌های واقعیت مجازی همچون Oculus Rift, HTC Vive و نیز هدستGear VR سامسونگ و نیز هدست واقعیت مجازی سونی از نزدیک برخورد داشتند و آن را مورد استفاده قرار دادند. بازی‌های قدیمی نیز مورد توجه قرار گرفت و به عنوان مثال در کنار این هدست‌های واقعیت مجازی، بسیاری از بازدیدکنندگان این نمایشگاه، بازی کلاسیک «سوپرماریو» مربوط به سال ۱۹۸۵ را بازی کردند تا دریابند والدینشان چه بازی را تجربه می‌کرده و از آن لذت می‌برده‌اند و البته این موضوع برای برخی نیز حکم خاطره بازی را داشت./روزنامه ایران

 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما